GÜZ YARIYILI ZORUNLU DERS
Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği
Bilimsel çalışmanın nasıl yapılması gerektiğine ilişkin kurallara ve ilkelere yer verilmektedir. Bilimsel bilgi, araştırma ve yayın etiği, yazarın etik sorumlulukları, hakemlik sürecinde etik, araştırma ve yayınlara yönelik ihlaller, metin içi kaynak gösterim kuralları, kaynakça hazırlama pratiklerine ders içerisinde yer verilmektedir. Böylece öğrencilerin akademik eser yazma ve akademik araştırmayı yürütme becerileri geliştirilmektedir.
GÜZ YARIYILI SEÇMELİ DERSLER
İletişim ve Toplum
İletişim ve Toplum dersinin amacı İletişim konusunda farkındalık oluşturmak; kavramlar, tartışmalar ve kuramlar hakkında bilgi sahibi olmak, iletişim teknolojilerinin toplumsal hayattaki etkilerini öğrenmektir.
Dersin içeriğinde toplumda iletişim olgusunu bütün boyutlarıyla tartışmak, iletişimin toplumsal yeri ve önemi, kitle iletişimin ilkeleri, iletişimin insanlık tarihi için önemi, iletişim teknolojilerinin anlam üretimindeki rolü, iletişim teknolojilerinin etkilerine karşı eleştirel düşüncenin geliştirilmesi, iletişimdeki gelişimi ve değişimi toplumsal ve tarihsel bağlamda değerlendirme ele alınacaktır.
Medya ve Mahremiyet
Medya ve Mahremiyet dersinde öğrencilere mahremiyet kavramı hakkında detaylı bilgi kazandırmak amaçlanmaktadır. Bu kapsamda ders içeriğinde mahremiyet kavramının tarihsel gelişimi, önemi, günlük hayattaki karşılığı, medyanın mahremiyet kavramını etkileme şekli, mahremiyet kaybında doğacak sonuçlar, bu çerçevede alınabilecek önlemler vb. yer almaktadır.
Derste çeşitli kaynaktan yararlanılarak mahremiyet kavramı sinema, gazetecilik, sosyal medya, televizyon, radyo ve reklamcılık gibi iletişim ve medya alanının her alanıyla değerlendirilmektedir. Bu doğrultuda öğrenciler ile yürütülecek projeler, örnek olay incelemeleri, okumalar ve saha çalışmaları ile mahremiyet bilinci kazandırılmaktadır.
Popüler Kültür ve Medya Temsilleri
Popüler Kültür ve Medya dersi, öğrencilerin popüler kültürün tarihsel ve sosyolojik temelleri ile teorik yaklaşımlarını derinlemesine kavramasını ve bu kavrayışı medya metinleri üzerinden eleştirel biçimde analiz edebilmesini amaçlamaktadır. Ders kapsamında yüksek kültür-popüler kültür ayrımından kültürel melezlik tartışmalarına, Frankfurt Okulu ve Kültürel Çalışmalar gibi kuramsal çerçevelerden kitle kültürü, tüketim kültürü ve medya endüstrisi ilişkisine kadar geniş bir yelpazede kavramlar ele alınacaktır. Televizyon, sinema, müzik ve dijital medya gibi araçlar üzerinden popüler kültürün üretim, dolaşım ve tüketim süreçleri incelenirken; magazin gazeteciliği, ünlü kültürü, sosyal medya fenomenleri gibi güncel örnekler üzerinden kullanıcı temelli içerik üretimi ve dijital çağın dinamikleri değerlendirilecektir. Ayrıca medya içeriklerinde kimlik, cinsiyet, sınıf ve etnisite temsilleri ile popüler kültüre yönelik eleştirel yaklaşımlar ve kültürel direniş biçimleri tartışılacaktır. Bu doğrultuda ders, öğrencilerin medya aracılığıyla yeniden üretilen kültürel göstergeleri çözümleme, popüler anlatıları yorumlama ve kültürel okuryazarlık becerilerini geliştirme hedefini taşımaktadır.
İletişim Bilimine Giriş
Bu dersin amacı iletişimin ne olduğunun tanımını yaparak, türlerinden bahsetmek ve geçmişten bugüne gelişen iletişim biçimlerini kavramaktır. Ders, sözlü ve yazılı iletişim türlerini ayrıntılı ele alarak sözlü kültür ve yazılı kültür unsurlarını iletişim bilimleri çerçevesinde ele alacaktır. Ayrıca, kişinin kendiyle olan iletişimine zihinsel bir perspektiften bakarak, kişilerarası iletişim, grup iletişimi ve kültürlerarası iletişim konuları işlenecektir. Ders kapsamında, iletişim bilimlerine dair bir alt yapı oluşturularak, farklı alanlardan gelen öğrencilere dahi temel düzeyde bir iletişim bilimi bilgi aktarımı sağlanacaktır. Tüm bunlar ele alınırken iletişim bilimi tarihsel bir olgu olarak işlenecek ve sözlü kültürden itibaren iletişim biliminin gelişimi öğrencilere sunulacaktır. Matbaanın ortaya çıkmasıyla gelişen yazılı kültür, radyo, televizyon ve sinemanın gelişimiyle, günümüz yeni medya anlayışına dayandırılarak içerik tamamlanacaktır.
Etkili İletişim Teknikleri
"Etkili İletişim Teknikleri" dersinin amacı ve içeriği, öğrencilere iletişim konusunda derinlemesine bilgi ve beceriler kazandırmayı hedeflemelidir. Ders, etkili iletişim, etkili iletişim stratejileri, yüz yüze iletişim, sözsüz iletişim, ikna edici iletişim ile ilgili konuları içermektedir.
Derste, öğrencilere teorik bilgi aktarımının yanı sıra gerçek dünya uygulamalarını anlatarak, örnek olay analizleri ve vaka çalışmaları gibi etkileşimli öğrenme yöntemleri kullanılmaktadır. Ayrıca, öğrencilerin etkili iletişim konularında analitik düşünme yeteneklerini geliştirmelerine yardımcı olacak ödevler ve grup çalışmalarını da içermektedir.
Sinema Araştırmaları
Derste öğrencinin, özellikle televizyon ve sinema alanının ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişki kurmasının sağlanması ve sinema ile ilgili diğer derslerde temel olarak kullanacağı kuramsal bilgilerin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Bu dersin içeriğini sinemanın bir sanat olarak kabul edilmesini sağlayan kuramlar oluşturmaktadır. Kuramlar, olguları anlamamıza ve yorumlamamızı sağlayan yapılardır. Öğrenciler; sinemada biçimcilik, gerçekçilik, psikanaliz ve auteur kuram gibi yaklaşımları öğreneceklerdir. Böylece öğrencilerin sinema sanatı ile kurduğu ilişkinin boyutları genişleyecektir.
İletişim Felsefesi
Dersin amacı iletişim bilimlerine ilişkin bütünsel felsefi bir yaklaşım sunmaktır. Felsefi düşüncenin temel yapı taşları üzerinden iletişim bilimlerinin tarihsel gelişimi ve geleceğine ilişkin sorgulamalar yapılacak, fikir üretimi yoluyla öğrencilerin iletişime ilişkin bilimsel anlayışının temelleri atılacaktır.
Medyada Söylem ve Temsil
"Medyada Söylem ve Temsil" dersinin amacı farklı medya içeriklerinde yer alan söylemlerin ve temsil biçimlerinin hangi örtük mesajlarla ve ideolojik bağlamlarda verildiği konusunda öğrencilerin bilgilenmelerini sağlamak, bu bağlamda öğrencilerin eleştirel bir perspektif kazanarak farklı türdeki söylem ve temsil biçimlerinin yönlendirici nitelikte mesajları olduğu ve bu mesajların doğru okunabilmesi konusunda farkındalık oluşturabilmektir. Medyada Söylem ve Temsil dersi Söylem ve Temsil Kavramı, Anlam İnşasında Dilin Rolü ve İşlevleri, Medya İçeriklerinde Din, Kültür ve İdeoloji Temsili, Temsil Teorileri, Göstergebilim ve Kodlar, Söylem Yapıları ve Bağlam, Biliş ve Söylem Arasındaki İlişki, İdeolojik Söylem Yapıları ve Kategorileri ile ilgili konuları içermektedir.
Derste, öğrencilere teorik bilgi aktarımının yanı sıra medyanın gerçeklik algısı ile gerçek dünya arasında nasıl bir ilişki olduğuna yönelik eleştirel bir bakış açısı kazandırmak hedeflenmektedir. Derste örnek olaylar üzerinden söylem analizleri ve göstergelerin hangi kodlar eşliğinde verildiğine ilişkin çözümlemelerle etkileşimli öğrenme yöntemleri kullanılacak, medya gerçekliği ile gerçek dünya arasındaki farklar irdelenecektir. Ayrıca, öğrencilerin medyada sıkça kullanılan söylemler ve temsil biçimleri konularında analitik düşünme yeteneklerini geliştirmelerine yardımcı olacak ödev ve çalışmalar planlanmaktadır.
Görsel İletişimde Sanal Gerçeklik
Ders, görsel iletişimde sanal gerçeklik ile ilgili temel kavramları ve ilkelerini öğrencilere aktarmayı, postmodern dönemde görsel iletişim ve sanal gerçeklik arasındaki ilişkiyi ve sanal gerçekliğin görsel iletişime olan katkılarını aktarmayı amaçlamaktadır.
Senaryo ve Anlatı
Her türlü geleneksel ve yeni medya türlerinde kurgusal kültür ürünlerinde, yönetildikleri izleyici profillerinin psikolojik, toplumsal, demografik, dinsel, mistik, mitolojik, sosyolojik vb. her türlü varoluşsal özellikleriyle ve izleme amaçlarıyla bağlantılı anlatı mod, model ve biçimleri bulunmaktadır. Bunlar bireyin kültürel ürün izleme, okuma ve oynama eyleminden beklediği bireysel tatmin işlevinin temelini oluşturmaktadır. Bu tür kültürel eserlerin senaryolarının oluşturulmasının ön şartı, temellerinde yatan daha derin anlatısal kalıp ve güdülerin anlaşılmasıdır.
Ders kapsamında mitoloji ve masaldan başlayarak başta sinema olmak üzere modern kültürel ürünlerin seçilen örneklerinin incelenmesiyle anlatı kalıplarının ve amaçlarının insanın çok yönlü ve tabakalı doğaları arasındaki ilişkiler çözümlenecektir.
BAHAR YARIYILI ZORUNLU DERS
Dönem Projesi
BAHAR YARIYILI SEÇMELİ DERSLER
Medya ve Tüketim Kültürü
Bu dersin amacı Protestan ahlakıyla ortaya çıkan kapitalist anlayışın kitleleri tüketime nasıl yönlendirdiği ve tükettirme stratejilerinin medya aracılığıyla nasıl geliştirildiğini ortaya koymaktır. Bu derste, Kapitalizm doğuşu ve Weber, Simmel, Marx, Bourdieu ve Baudrillard gibi düşünürlerin tüketim kültürüne dair ortaya attığı fikirler ayrıntılı olarak işlenecek ve tüketim olgusuna farklı perspektiflerden yaklaşılacaktır. Medyanın bu konudaki tutumu ve kapitalist sistemin işleyişine dair katkıları reklamlar, pazarlama stratejileri ve yeni medya araçları bağlamında değerlendirilecektir. Bu bağlamda hem geleneksel hem de dijital medyanın tükettirme stratejileri hem de tüketim biçim ve araçlarının dönüşümü tarihsel, sosyolojik ve iletişim bilimsel olarak ele alınacaktır.
Yeni Medya
Yeni Medya dersinin amacı dijital teknolojiler ve yeni medya konusunda öğrencilerde farkındalık oluşturmak; alana ilişkin kavramlar, tartışmalar ve kuramlar konusunda bilgi sahibi yapmaktır. Dersin içeriğinde dijital teknolojiler, yeni medya, sosyal medya platformları ve bu konularda yapılan tartışmalar ele alınacaktır. Ders, dijital teknolojiler ve yeni medya kavramlarının ne olduğu, gelişimi ve özelliklerini, etkilerinin neler olduğunu, sosyal medya platformlarını ve bu ortamdaki etkileşimin doğasını, birey ve toplum üzerindeki etkilerini, yeni ve geleneksel medyanın farkları üzerinden ayrımını içermektedir. Yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip edebilme, Yeni medyanın topluma olan etkilerini öğrenebilme, Sosyal ağ bağlantılarını yakından takip edebilme, Yeni medyanın olanak, risk ve engellerini öğrenme imkanı sunacaktır.
Gazetecilik ve Dijitalleşme
İletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler ile birlikte kendi payına düşeni alan gazetecilik, “Gazetecilikte Dijitalleşme” dersi kapsamında tüm boyutlarıyla incelenmektedir. Bu derste öğrencilere hayatımızın vazgeçilmezi haline gelen dijitalleşmenin gazetecilik üzerindeki etkilerinin aktarılması hedeflenmektedir. Ders içeriğinde öncelikli olarak dijitalleşme kavramı ve medyayı nasıl etkilediğine yer verilmektedir. Daha sonra özellikle gazetecilik özelinde bu değerlendirme yapılmakta; dijitalleşmenin kazandırdığı robot gazetecilik, drone gazeteciliği, yurttaş gazeteciliği, podcast gazeteciliği vb. gibi yeni uzmanlık alanları anlatılmaktadır. Öğrenciler teorik bilgilerini projeler ve akademik çalışmalar ile destekleyerek bir iletişim profesyoneli olma yolundaki yeteneklerini geliştirmektedirler.
Kadın, Medya ve Temsil
Kadın, Medya ve Temsil dersi, toplumsal cinsiyetin medya aracılığıyla nasıl inşa edildiğini ve yeniden üretildiğini analiz etmeyi amaçlayan, eleştirel ve teorik temellere dayalı bir derstir. Öğrencilerin medya metinlerinde kadın kimliğinin tarihsel, kültürel ve ideolojik bağlamlarda nasıl temsil edildiğini çözümlemeleri hedeflenmektedir. Ders kapsamında feminist medya teorileri, toplumsal cinsiyet kuramları, eril söylem, bakış teorisi, kadın imgesinin görsel kültürdeki yeri ve medyada kadına yönelik ayrımcılık gibi temel konular ele alınacaktır. Televizyon dizilerinden reklamlara, haber içeriklerinden dijital platformlara kadar farklı medya araçlarında kadın temsilleri incelenerek; stereotipleştirme, cinsiyetçi dil, görünmezlik, nesneleştirme ve temsil politikaları üzerinden eleştirel çözümleme yapılacaktır. Ayrıca medya üretiminde kadınların rolü, alternatif kadın medyası örnekleri ve dijital feminist hareketler gibi başlıklar üzerinden kadınların medya alanındaki özneleşme süreçlerine odaklanılacaktır. Bu bağlamda ders, öğrencilerin toplumsal cinsiyet perspektifinden medya okuryazarlığı geliştirmelerini, eleştirel düşünme becerilerini güçlendirmelerini ve medya temsilleri üzerinden toplumsal eşitsizlikleri görünür kılma yetkinliği kazanmalarını hedeflemektedir.
Medya ve Kamuoyu
"Medya ve Kamuoyu" dersinin amacı ve içeriği, öğrencilere medyanın toplum üzerindeki etkisini açıklamak ve medyanın manipülatif gücünü değerlendirme becerisini kazandırmayı hedeflemelidir. Ders, medya mecralarının listelenmesi, kamuoyu kavramının tanımlanması, kanaat önderlerinin listelenmesi, medyanın yönlendirme gücünün eleştirel analizi, medya ve güç ilişkisini değerlendirmek gibi konuları içermektedir. Derste, öğrencilere teorik bilgi aktarımının yanı sıra gerçek dünya uygulamalarını anlatarak, kitle iletişim içeriklerinin analizleri, vaka çalışmaları gibi etkileşimli öğrenme yöntemleri kullanılmaktadır. Ayrıca, öğrencilere çağdaş toplumsal düşüncenin basılı, görsel ve online medya türleriyle olan bağlantılarını açıklama yeteneklerini geliştirmelerine yardımcı olacak ödevler ve grup çalışmalarını da içermektedir.
Popüler Türk Sineması
Bu dersin amacı, öğrencilerin yakın dönem popüler Türk sineması hakkında bilgi ve bakış açılarını genişletmektir. Ana akım filmlerin düşünmekten çok eğlendirme amacı ile üretildiği ön kabulünden hareketle, bu filmlerin temsil ettiği cinsiyet temsillerinin, politik söylemin, popülerleştirilen tarihin, sıradanlaştırılan şiddetin ve film karakterlerinin arkeolojisinin yapılması amaçlanmaktadır. Bu dersin içeriğini, Türk sanat filmlerinin dışında kalan ana akım filmler oluşturmaktadır. Örnek olarak seçilen popüler film türleri üzerinden ideolojik, sosyolojik ve feminist film eleştirisi yapılacaktır.
İletişim Sosyolojisi
Dersin amacı iletişim ve sosyoloji arasındaki ilişkinin analiz edilmesi, toplumsal yapıların ve kurumların iletişimle yakından bağlantılı kavram ve süreçlerin anlaşılmasını sağlamaktır. Ders kapsamında iletişim ve medya üzerine yapılmış sosyolojik araştırma ve bu araştırmaların sonuçları doğrultusunda iletişimin toplumsal ve kültürel yapılar üzerine etkisine odaklanılmaktadır.
Dijital Toplum ve Medya
“Dijital Toplum ve Medya” dersinin amacı başta internet ve mobil teknolojiler olmak üzere bilgi iletişim alanında yaşanan hızlı dönüşümlerin sadece bireyin değil, toplum hayatını da ne yönde değiştirip dönüştürdüğünü ortaya koymaktır. Çalışma, bu bağlamda öğrencilerin dijitalleşmenin birey ve toplum hayatına olan etkileri konusunda bilgi edinmelerini ve farkındalık kazanmalarını hedeflemektedir. Ayrıca derste kendine has bir kültürel ortama sahip olan dijital dünyanın, yeni toplumsal ilişki biçimleri ve kimlikler oluşturmasının yanı sıra sosyal medya da dahil olmak üzere kitle iletişim araçlarıyla olan bağını ve medyanın bu bağlamda rolünü ve işlevini anlamak amaçlanmaktadır. Ders kapsamında son yıllarda artış gösteren toplumsal hareketler özelinde incelenecek olaylarla birlikte dijitalleşmenin toplum hayatına olan etkisi eleştirel bir perspektifle ele alınacak, yeni toplumsal örgütlenme alanları olarak sosyal medya araçlarının toplumsal olaylar ve hareketlerdeki rolü ve işlevi tartışılarak değerlendirilecektir. Ders kapsamında İnternet Çağında Birey ve Toplum, İnternetin Risk ve Olanakları, Teknoloji ve İktidar, Kişisel Veri Güvenliği ve Mahremiyetin Önemi, Okuryazarlık Kavramı, Dijital Okuryazarlık, Sosyal Medya Okuryazarlığı, Yapay Zekâ ve Toplum, Yapay Zekâ İnsanlık, Yeni Medya ve Değişen Toplumsal Hareketler, Bilişim Teknolojiler ve Ahlak ile ilgili konuların ele alınması planlanmaktadır. Derste, öğrencilere teorik bilgi aktarımının yanı sıra dijitalleşmenin toplum ve birey hayatına etkisi incelenmesi ve teknoloji ile yaşam arasında nasıl bir ilişki oluğuna yönelik eleştirel bir bakış açısı kazandırmak hedeflenmektedir. Derste örnek olaylar üzerinden toplumsal hareketlerdeki örgütlenmelerin medya araçlarıyla nasıl yayıldığı birey hayatına ve toplumsal yaşama olan etkileri bağlamında irdelenecektir. Ayrıca, öğrencilerin, insanların dijitalleşme ve yapay zekâ karşındaki durumuna yönelik eleştirel yaklaşımlar hakkında bilgi edinerek düşünme yeteneklerini geliştirmelerine yardımcı olacak ödev ve çalışmalar planlanmaktadır.
Görsel İletişim Kuramları
Görsel iletişim kuramlarının incelendiği bu derste öğrenciler tarihsel olarak kuramların gelişim süreçlerini incelemekte ve derinlemesine teorik tartışmalar ve araştırmalar yapmaktadırlar. Aynı zamanda iletişim alanındaki egemen ve eleştirel kuramların öğrenciye aktarılması ile iletişim alanındaki değişime vurgu yapmak, bu değişimi anlamak için sembolleri ve sembollerin kodlama biçimlerini öğrencilere aktararak farklı bakış açıları kazanmalarının sağlanması amaçlanmaktadır.
Dijital Medya ve Kültür
Ders, dijital teknolojilerin gelişmesi ve yaygınlaşması sonucunda, insan, teknoloji ve toplum arasında değişen ilişkileri irdelemeyi, iletişim ve tasarım alanlarındaki dijital yenilikleri gerek kuramsal gerekse uygulama alanlarında ele almayı amaçlar. Dijital medya (bilgisayarlar, web, video oyunlar, dijital televizyon, mobil telefonlar, vs.) toplumlar üzerinde artarak daha önemli bir role sahip olurken, yaşam biçimlerimizi, işlerimizi ve eğlence anlayışımızı değiştirmektedir. Derste insanlar, teknoloji ve toplum arasındaki ilişkinin nasıl geliştiği incelenerek, dijital kültür alanındaki temel teoriler ele alınır, yeni medya ve dijital çalışmaların araştırılması ve analizi yoluyla teorik ve eleştirel bakış geliştirilir.
Popüler Kültür ve Derin Kültür
Medya’da iletilen popüler kültür eserlerinde kullanılan kültürel dilin temelini derin kültür yapıları oluşturmaktadır. Derin kültür, hızlı değişen kültürel trendlerin aksine, kuşaklar arası süreçlerde daha yavaş olarak yeniden üretilmektedir. Ancak trendler bu temel toplumsal gelenek ve uzlaşmalar üzerinde inşa edilmektedir. Derin kültürün ne olduğu, nasıl çalıştığı ve değiştiği, birey ve toplum için önemi ve popüler kültür ürünleriyle etkileşiminin dinamikleri büyük önem taşımaktadır. İnsan ve kültür konseptlerinin tanımları, kültürün farklı insani boyut ve katmanları, ve bunların bireysel ve toplumsal işlevleri, derin kültürün anlamı ve önemi, bireyde ve toplumda derin kültür yapılarının gözlemlenmesi ve tartışılması. Popüler kültür ürünlerinde kültürün ve derin kültürün anlatılması ve yeniden üretilmesinin örneklerle incelenmesi.